Dil öğrenme süreci hakkında ve iş arama



        Arkadaşlar şimdi bütün süreci yazmaya çalışacağım, nelere dikkat etmek lazım, ne yapmak lazım şeklinde. Takılınan noktada bir başvuru yazısı olabileceğini düşünüyorum.
Öncelikle dil öğrenme süreci:
A2’nin sonuna kadar olay basit almanca şeklinde gittiği için ben kitaptan kendim çalışarak öğrendim. Bu konuda Cornelsen yayınlarının Grammatik Aktive kitabından çalıştım ve Hueber yayınlarının Deutsch für Anfänger’deki Übungları çözdüm.
Bu süreci benim gibi kitaptan yapan arkadaşlarım da oldu, ama eşim direk A1’den itibaren www.goethe.de sitesinde Deutschkurse başlığı altındaki ‘Online Lernen’ programının ‘Individuell’ olanıyla öğrenmeye başladı, B1.1’i bitirmek üzere ve herhangi bir kursa gitmeden öğrenebiliyor. Tabi evde benim yardımım ve Skype aracılığıyla bulduğumuz bir Alman-Türk’ten de saati 18 euroya özel ders alıyor. Goethe’yi kendi çalışıyor, öğretmenle de grammatik aktive kitabını çalışıyor veya direk sadece Wortschatz çalışıyorlar.
Yani benim önerim, aramızda çalışmayan, evde boş oturan az olduğu için, çoğumuzun evli, hatta benim gibi çocuklu olduğunu düşünürsek zaman büyük problem. Kursa katılmak bile bir mesele. Bu yüzden en azından B2 ye kadarki almanca evde öğrenilebilir. Online Lernen’in içinde hem konular var, gramer alıştırmaları var ve interaktif şekilde öğretmenin verdiği ödevleri yapma var. Ben faydalı buldum, kursa gitmekten çok daha mantıklı. Çünkü kurslara hep tam kadro başlanıyor sonlara doğru heves azalıyor, Tr’de çok yavaş ilerliyor, haftada 2 günle olacak iş değil. Günde en az 3 saat ve düzenli olacak şekilde vakit ayırmak gerekiyor.
Benim A1 ‘den B2.2 dahil (A1-B1.1 arasını grammatik aktive’de bitirdim, sonra Goethe seviye testi yapıyor, online lernene b1.2 den başladım) ama sonuçta herşey dahil B2.2 ye kadar 7-8 ay kadar sürdü. Bu sürede evde ikiz çocuklarım vardı, 1.5 yaşında, hastanede son viraja girmiştim, yorucu tempo vardı, uzmanlık tezi ve sınavını verdim ve bütün almanya evrak işlerini hallettim. Yani ben yaptıysam ( ki dile bir yatkınlığım yok, olsa İngilizce öğrenebilirdim bugüne kadar) herkes bunu yapabilir.
Goethe’de A1, A2, B1.1, B1.2, B2.1, B2.2 şeklinde toplam 6 level var, her biri 640 euro tutuyor, kurs satın alınınca 6 ay kullanım hakkı var, bitirme hızı size bağlı, günde ortalama 3 saat çalışarak her biri 1 ay sürüyor, yani 6 ayda B2.2 yi bitirmiş olabilirsiniz. Disiplin şart.
Sonra ben ne yaptım onu anlatıcam. B2.2 nin yarısındayken uzmanlık bitti ve atamam geldi, mecburiye hiç gitmedim, almanyada berlin’de 3 aylık kurs satın aldım ve Arbeitsplatzsuchenvisuma başvurdum. Bu vize ile 6 ay boyunca oturum izniniz oluyor ve kursa katılabiliyor, Hospitation yapabiliyor ve iş bulduğunuz anda Tr’ye dönmek zorunda kalmadan Almanya’da direk Blaue Karte başvurusu yapabiliyorsunuz.
Ben bu vize ile gelip B2.3 ‘ü Goethe’de alıp, ilk ayın sonunda B2 sertifikasını aldım.
Üstüne C1.1 ve C1.2 yi aldım, ama sınava girmedim.
Ve C1 i alırken iş aramaya başladım, uzman olarak tecrübeli geldiyseniz epey kolay iş bulunuyordu ( şimdi belki biraz zor gibi görünüyor, şartlar ağırlaştı, ama iş hala çok)
Ben de ilk işimi Berlin’de buldum, ve Berlin’de BE ve App başvurdum. Başvurduğum için de FSP için Berlin’de sınav randevusu aldım. Sonra Berlin’de çalışmaktan vazgeçtim ve kendime şu an çalıştığım Schleswig Holstein eyaletinde iş buldum, FSP yi Berlin’de verip burada direk BE ve APP a başvurdum.
SH eyaletinde (şu an yanımda Tr’den eşkıdemim bizim hastanede çalışmaya başlayacağı için yakından biliyorum son durumu) BE 5-6 aylık FSP olmadan veriliyor, FSP yi Meclenburg-Vorpommern eyaletinde 6 ay içinde vermeniz bekleniyor, sonra 18 aya kadar olan BE devam ediyor.
Şimdi dil halloldu, vize alındı, bir şekilde almanyaya gelindi. İş arama süreci başlıyor.
En önemli kısım DİL!!! Dil deyince arkadaşlar kimse sizden neither nor lu cümleler kurmanızı beklemiyor, benim için başta tüm artikeller der di mesela, gramerin hiç önemi yok, wegen genitiv alırmış, fiil şu präposition alırmış, sallayın bunları.
Wegen almanlar için bile dativ alıyor. Hastayı muayene ederken bu fiil ne alıyodu ya diye sorunca sempatik bile bulunuyorsunuz önemli olan konuşulanı anlamak ve bir şekilde konuşabilmek. Korkularınızı atın, saçma sapan da olsa konuşun. İş görüşmesinde ne giydiğinizin, saatinizin, parfümünüzün markasının hiçbişeyin önemi yok, adam bir şey sorunca konuşabiliyor musunuz ve gülümsüyor musunuz.. Tek önemli kısım bu. Almanlar için en önemli olay sempatik olmak. Dünyanın anasını bellemiş bir ırk oldukları için sempatiklik burada çok önemli. Ebeler ve hemşirelere de kibar olursanız, hastalara güzel şeyler söylerseniz herşey tıkır tıkır ilerliyor. Zaten burada Tr’deki kazmalar yok. Hiç görmek istemiyosanız yazın google’a almanyada nerde çok türk var, kaçın ordan. Kuzey tavsiyemdir, çok az var. 
Şimdi iş ‘Hipo Executive’ diye bir firma var, sizden para almıyor, parayı hastaneden alıyor.
Güzel iş de buluyor ancak cerrahi branşlar için Approbation istiyor!
Ayrıca www.ärzteblatt.de baya iyi. En güzeli ama tanıdığınız birinin civar veya aynı hastanede çalışıyor olması. Referans burada çok önemli. Ben nasıl buldum derseniz referans olmadan, firmasız buldum. İyi bir Arbeitszeugnis ve Bewerbung yazısı önemli !
Almanyaya ilk geldiğinizde polizeilich Anmeldung (ikamet bildirimi ) yaptırın hemen.
Tr’den gelmeden mutlaka TTB ‘ye üye olun, üye olmayınca Good Standing alamazsınız ve o belge olmadan hiçbişey yapamazsınız.
SGK hizmet dökümü ve tam vukuatlı nüfus kayıt örneği mutlaka alın.
Bütün belgelerinizi, elinizde ne varsa hepsini kaymakamlığa gidip apostille yaptırın. ( bedava, küçük muhite giderseniz sıra da yok)
Hiçbir belgeyi Tr’de çevirtmeyin burada sayılmıyor.
Apostilli belgelerin hepsini almanyada düzgün bir yeminli tercümana çevirttirin. Dolandırılmayın !!
Çeviri konusunda Tr ile ortak çalışıyom, türkiyede ucuza çecirtçem, ortak bilmemnerdeki büro onay vercek şu bu.. Ülke değiştiriyorsunuz, usülsüz iş yaparsanız burası Tr değil, dayınız babanız kim olsa herşeyiniz biter. O yüzden biraz pahalı olsun düzgün iş olsun.
Karar sizin tabiki de. Hayatınızda Tr topraklarında güvenilir kaç insan gördünüz de önemli evrak çevirtirken güvenceniz.
Ben Berlin’de SENSCRIPT çeviri bürosu, RAMAZAN ŞEN’e çevirttirdim.
İşinde süper biri ve etik ve dakik. Çeviri konusunda en önemli olay süre. Söz verdiği zamanda çevirmesi çok önemli. Çeviriyi ertelemeyin, BE başvurmak için hepsinin almanca verilmesi lazım, sona bırakırsanız 20 gün çeviri süresini hesaba katın !
Bunlar arkadaşlar tecrübe. Yaşayarak hepsini öğrendim.

Faydalı olması dileğimle..

Yorumlar

  1. Tuna abi merhaba,
    umarım iyisindir oralarda :) öncelikle bu bloğu bulduğum için o kadar mutluyum ki her şeyi okudum, çok faydalı oldu, çok saolasın. Boş vaktin olur da cevaplarsan eğer yine çok mutlu olacağım birkaç sorum olucak.

    Abi ben taşrada 2 buçuk senedir pratisyenlik ( 1 senesi burada çok az doktor kaldığımızdan dolayı başhekimlik) yaptım hala da devam ediyorum çalışmaya. Malum memleketten, memleketin insanından da umudu kestiğim için, burda biraz da senin yazdıklarınla, üslubunla gaza gelip Almanya'ya yerleşme kararı aldım. 1 aydır almanca çalısıyorum Şu an A2.2 deyim. ( cornelsen studio d, youtube learn german with jenny, podcastler dinleyip kalan zamanlarda bulabildiğim übungenleri çözmeye çalısıyorum.) Ama hala anlamadığım kafamın karışık olduğu çok şey var. Diğer facebook, whatsapp gruplarında yazılanlar oldukça olumsuz. sorularımı sorayım :)

    Abi her yerde okuduğum şey Almanya'da artık doktor açığının epey kapandığı, sürecin eskisinden daha zor olduğu, yeni sınavlar geleceği, gutachten yoluyla denklik almanın çok zor olduğu bilgi sınavına girmek gerektiği vesaire ben her türlü gözü kararttım ama bunlar doğru mudur merak ettim.

    Son sorum:) abi Ege mezunu musun? Ben Ege mezunuyum da. Approbation için eksik dersler kısmında için Egeliler için halk sağlığı yazmışsın da. Eğer öyleyse şunu sormak istiyorum bizim öğrenci işlerinin elinde kayıtlı belgeler filan var mıdır yoksa bahsettiğin dersler hala yeterli midir?

    Çok uzun oldu kusra bakma. Yazdıkların için çoooook teşekkürler çok makbule geçti.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bewerbung yazı örneği

App için muhtemel eksik dersler

Schleswig Holstein'da BE ve APP başvurusu adımları